PhotobucketPhotobucketPhotobucketPhotobucket

Sunday, July 17, 2011

for SUGAR GLIDER'S fans! :)

kat sini ade sesiapa yg kipas-susah-mati kat SUGAR GLIDER tak? mcm aku jugak.aku dah bela almost 4months. serius menda alah nie sgt-sgt-sgt lah comel n manja! tapi,before aku start bela SG nie,aku banyak baca n buat research dulu pasal dia. sebab ramai yg cakap quite complicated nak jaga dia.for your info,yg female ade pouch kat perut dia,fungsi dia sama mcm pouch kangaroo,utk simpan beby diorang sampai beby diorang cukup kuat utk keluar dari pouch si ibu...comel gila kan!:)





dah 4months aku bela SG nie,dia tak lah susah mana pun nak dijaga.tak banyak songeh.siang dia banyak membuta a.k.a tidur. kacau mcm mana pun lah,bila kita biar,dia tidur balik.skang nie pun LEO aku tu tgh menyelit tidur kat comforter aku.dia mmg suka menyelit!





utk yg baru2 nak bela better banyak cari info pasal SG nie.espescially pasal diet dia.sbb diet dia bukan buah-buahan je mcm yg org selalu cakap.dia omnivor n diet paling penting utk dia is protein.(berdasarkan veterinar yg pakar pasal SG nie).





so,sebelum start bela,kena lah sediakan barang2 seperti berikut utk SG korang.


pic dicuri dari SugarGlider Goodies.hehe...(malas nak google satu2)






semua2 nie dalam RM300.price utk 1ekor SG pulak tak brani nak cakap sbb lain tempat lain harga.kalau boleh,belalah sepasang.mcm aku,bela sekor je,skang dah susah nak cari bini utk si LEO nie.LEO dah matang.dah boleh buat anak.nak cari female yg matured punya lah susah sbb semua tempat banyaknye jual yg baby punya so dia senang nak adapt ngan kita nt.mcm LEO nie pun aku bela dr umur dia 2months something.skang dah besar dah.makin nakal!







utk diet dia pulak,dia boleh makan APPLE,JUS BUAH-BUAHAN,NENAS,BETIK,RAMBUTAN,DURIAN,KISMIS,APRICOT,STRAWBERRY,CRANBERRY,MADU,HONEYDEW,MANGGA,KIWI,TEMBIKAI,PEAR.






utk protein boleh bagi ISI AYAM YG DIREBUS,TELUR REBUS,n CENGKERIK or beli je makanan yg lengkap utk dia mcm HPW.(aku pun belum penah bg lg HPW nie.nt nak try jugak!)






dairy products dilarang sama sekali! buahan citrus mcm ANGGUR TAK DIGALAKKAN.aku pun tak ingat kenapa,sbb aku pun penah bg,then ade member fb tegur jgn bg anggur sgt.tak elok utk SG.pastu tobat taknak bg dah.sayang anak aku tu...






so,setakat nie,tu je lah yg aku leh share.aku tak expert pun,aku tau pasal nie semua pun dari bacaan kat internet n tanye kat org2 yg dah expert. :)








nie LEO ucuk acam anje2 aku.anak mummy sayangggg.....








No comments: